Saturday, March 12, 2011

JENIS-JENIS CHOCOLATE


(Sumber Dari Google)

1) Coklat Kouvertur (Couverture) ~ Gred A
Coklat yang dihasilkan daripada penggunaan bahan utama, iaitu massa koko dan lemak koko, lebih dikenali sebagai kouvertur atau coklat tulen yang bermutu tinggi. Biasanya coklat jenis ini digunakan golongan profesional kerana kaedah pengendaliannya agak rumit.

2)  Coklat Kompaun (Compound)

Bagi menghasilkan coklat yang lebih murah, bahan utama seperti massa koko akan digantikan dengan serbuk koko manakala lemak koko gantian (lemak yang diperah daripada kelapa sawit) mengambil tempat lemak koko asli. Coklay yang dihasilkan daripada penggunaan serbuk koko lemak koko gantian ini dikenali sebagai coklat kompaun. Coklat kompaun lebih senang dikendalikan berbanding coklat kouvertur dan mudah ditemui kerana ada banyak dalam pasaran. Sebahagian coklat kompaun yang tinggi mutunya boleh menandingi rasa dan tekstur coklat kouvertur.

3) Coklat Berperisa
Dalam pasaran sekarang tersedia banyak coklat berperisa dan berwarna. Ini adalah coklat putih yang dibubuh perisa perisa dan diwarnakan, seperti coklat perisa strawberi yang berwarna merah jambu, coklat perisa oren yang berwara jingga dan pelbagai perisa lagi.

4) Coklat Tanpa Gula (Coklat Diabetik)
Bagi menghasilkan rangkaian coklat tanpa gula pula, bahan utama iaitu gula biasa (sukrosa) digantikan dengan gula tiruan seperti Maltitol, Sorbitol dan Isomalt. Bahan-bahan lain kekal sama seperti pembuatan coklat kouvertur.

Oleh yang demikian coklat tanpa gula masih lagi mengekalkan rasa manisnya tetapi gula yang digunakan adalah selamat dan sesuai untuk penghidap diabetes atau kencing manis. Biasanya coklat jenis ini agak sukar ditemui di pasaran dan harganya agak mahal berbanding coklat biasa.

No comments:

Post a Comment